Cobra 75 & Jazz
Een muzikale lezing door Michael Varekamp
Datum: Zondag 27 augustus
Tijdstip: 14.30-15.45 uur
Toegang: Gratis (exclusief museumentree, meld je hier aan)
Op zondagmiddag 27 augustus om 14.30u geeft jazzmusicus Michael Varekamp in de voordrachtzaal van het museum een muzikale lezing over Cobra en Jazz. Zowel de Cobra-kunstenaars als musici zochten in de naoorlogse jaren naar vrijheid en vernieuwing. Naast Karel Appel, Corneille en Asger Jorn trok ook de trompettist Miles Davis in de jaren vijftig naar Parijs om zich te laten verleiden door de nieuwe vrijheid. In de scene van dat moment trokken schrijvers, filosofen, schilders en jazzmusici sterk met elkaar op wat hun werk sterk beïnvloedde. Vanuit de jazz gezien was het de tijd van emancipatie die tot uiting kwam in bebop, de hardbop, de souljazz en de cool jazz.
Later in New York portretteert Karel Appel Miles Davis, Count Basie en Dizzy Gillespie. Corneille laat zich in zijn werk inspireren door Charlie ‘Bird’ Parker en Dizzy Gillespie schrijft een compositie voor de beroemde film van Jan Vrijman over Karel Appel. Asger Jorn maakt Musique Phénoménale samen met geestverwant Jean Dubuffet. Karel Appel maakte overigens zelf ook elektronische muziek. Vertrekpunt en inspiratiebron tijdens deze muzikale lezing zijn de kunstwerken uit de jubileum-tentoonstelling Grenzeloos en Vrij van waaruit Varekamp samen met de musici die hij die dag meeneemt ter plekke een nieuwe muzikale compositie creëert.
Centraal tijdens de lezing staat het verschil in de beleving tijd. Als jazzmusicus reageer je in een splitsecond op de muzikale omgeving. Als beeldend kunstenaar kan het creatieve proces juist verstillen. Niet voor niets zei Appel ooit ‘Soms kijk ik een schilderij af’. Maar kan dat als musicus eigenlijk ook? Ook museumdirecteur Stefan van Raay sluit aan bij de lezing en gaat met Varekamp in gesprek over de relatie Cobra en jazz.
Over Michael Varekamp:
Michael Varekamp begon ooit met trompet spelen nadat hij in de kast van zijn vader een plaat vond van Louis Armstrong. Al snel ontwikkelde hij een grote liefde voor de jazz(geschiedenis) en groeide hij uit tot een veelzijdig trompettist, zanger, componist en bandleider. Nadat Varekamp de wereld rondreisde met Fra Fra Sound en de Dutch Swing College Band, werkte hij samen met een breed scala aan muzikanten: van Eric Vloeimans tot Typhoon en van Trijntje Oosterhuis tot Ntjam Rosie.
Tijdens de pandemie ontstond er een bijzondere band tussen Michael Varekamp en het Cobra Museum. Voor het NTR televisieprogramma Podium Pop Up, waarbij muzikanten in coronatijd een bijzondere locatie kozen voor een optreden, gaf Varekamp een concert in een leeg museum. De connectie die toen ontstond, duurt voort tot vandaag.
Michael heeft zich altijd geïnspireerd gevoeld door de Cobra beweging. De hang naar vrijheid en de hang naar een soort basale fysieke ervaring lopen ook als een rode draad door zijn eigen werk.