Filmvertoning Afripedia i.s.m. Cinema Amstelveen - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Filmvertoning Afripedia i.s.m. Cinema Amstelveen

Vrijdag 25 november 2022

Filmvertoning van drie delen uit de documentaireserie Afripedia in samenwerking met Cinema Amstelveen.

Aanvang: 15.30 uur
Locatie: Cinema Amstelveen (Stadsplein 100, Amstelveen)
Taal: Engels (waar geen Engels wordt gesproken is ondertiteling in deze taal aanwezig)
Combiticket:
in samenwerking met Cinema Amstelveen bieden we een voordelig combiticket aan voor een bezoek aan Kosmogonie in het Cobra Museum en Afripedia in Cinema Amstelveen. Een overzicht van alle prijzen is hier te vinden.
Kaartverkoop: combitickets en losse tickets voor de filmvertoning zijn te koop via de website van Cinema Amstelveen.

Afripedia is een documentaireserie over de nieuwe generatie Afrikaanse creatieve talenten van het Zweedse Afro-collectief Stocktown. Elke aflevering richt zich op een groep jonge kunstenaars en creatives in een ander Afrikaans land. Aansluitend bij Kosmogonie viert Afripedia de creativiteit van het Afrikaans continent. Op 25 november worden er drie afleveringen (in totaal 84 minuten) vertoond uit de Afripedia-serie, die zich afspelen in Ghana, Senegal (& Gambia) en Angola, drie hotspots van culturele productie in West-Afrika. Maak kennis met de uitgesproken muzikanten en straatartiesten (inclusief BMX stunters) in Ghana, de baanbrekende ontwerpers, fotografen en dansers in Senegal en de ontketende kudurorevolutie in Angola!

In een korte introductie voorafgaand aan de filmvertoning zal Stefan van Raay, directeur van het Cobra Museum, iets meer vertellen over de tentoonstelling Kosmogonie en de keuze voor Afripedia.

Ghana (2016)
Of het nu gaat om milieuproblemen of het inspireren van mensen om naar de kracht in zichzelf te reiken, kunst en muziek in Ghana worden gebruikt als katalysatoren om mensen tot actie aan te zetten en de wereld te laten zien wat het betekent om Afrikaan te zijn.

Senegal/Ivoorkust (2016)
Sociale media hebben een Senegalese fotograaf de kans gegeven om zijn professionele carrière te lanceren. Toen zijn ouders en familie zijn passie voor fotografie niet konden begrijpen, drong een Facebook-community er bij hem op aan om zijn dromen na te jagen.

Angola (2016)
Angola is een land van verrassende contrasten, met in één land de beste en slechtste delen van Afrika. Ondanks de chaotische omstandigheden zien de muzikanten van Angola het potentieel dat inherent is aan hun land en streven ernaar om de bevolking naar een betere toekomst te leiden.

Deze filmvertoning wordt tevens georganiseerd in samenwerking met Africadelic. Africadelic is een stichting die zich inzet voor het stimuleren van (het bewustzijn over) de culturele creativiteit en diversiteit in en uit Afrika en de Afrikaanse diaspora. Het Africadelic Festival is een jaarlijks festival op en rondom Internationale Afrikadag op 25 mei. Door middel van concerten, films en talks biedt het festival een reflectie op de staat van Afrika en een viering van de culturele creativiteit uit het continent en de diaspora.