Pierre Alechinsky: Post CoBrA toont circa negentig werken uit vijf decennia met de nadruk op werken die in de laatste twee decennia zijn ontstaan. Veel van de tekeningen en schilderijen zijn nog niet eerder aan het publiek getoond.
Pierre Alechinsky: Post CoBrA is de grootste tentoonstelling van Pierre Alechinsky in Nederland tot nu toe.
Pierre Alechinsky is de laatste nog actieve CoBrA kunstenaar. Pierre Alechinsky, geboren in Brussel in 1927, werkt tot op de dag van vandaag in zijn atelier in het Franse Bougival, iets buiten Parijs. Hij was destijds het jongste lid van de CoBrA-beweging en organisator van de laatste officiële CoBrA-tentoonstelling in Luik in 1951. In het oeuvre van Pierre Alechinsky gaat een ongebreidelde verbeeldingskracht samen met een spontane en directe manier van werken. Aan zijn lyrische en evocatieve werk valt onder meer de invloed van de oosterse kalligrafie af te lezen. Ook is het nauw verbonden met uiteenlopende bronnen zoals reizen, literatuur en dromen. In de loop der jaren is een rijk oeuvre ontstaan, waarmee de schilder inmiddels een brede internationale waardering heeft verworven.
Vanaf 1965 werkt Alechinsky met acrylverf op papier. Acrylverf biedt ten opzichte van olieverf een directe en bewegelijke manier van schilderen. Vervolgens wordt het papier op het canvas geplakt (marouflé techniek). Alechinsky omringt het centrale gedeelte van zijn werken regelmatig met randillustraties waarmee hij het werk als het ware becommentarieert.
De kunsthistoricus Dominique Radrizzani over de randillustraties: “Op een heel vernieuwende manier herschept Alechinsky de relatie die tussen de schilderkunst en het stripverhaal – allebei dochters van de tekenkunst – kan bestaan. Hij benadert daarbij het stripverhaal vooral als beeldverhaal in stroken.”
CoBrA/post-CoBrA
Pierre Alechinsky was één van de jongste leden van de CoBrA-beweging. Hij zegt hierover: “Cobra was mijn school. Ik was tweeëntwintig, toen ik de schrijver Dotremont en de schilders Jorn, Appel en Corneille ontmoette. Het groepswerk, de publicatie van een tijdschrift, vechten tegen de rechtse kille abstractie en het linkse ‘socialistisch realisme’ waren tot 1951 mijn meest ontspannende bezigheden. Ik was hier zo door gepassioneerd dat ik, achteraf bekeken, eigenlijk nauwelijks geschilderd heb in die periode. Dit heeft me ervan weerhouden om slechte schilderijen te maken, die ik ongetwijfeld geschilderd zou hebben. Nadien, toen ik meer ervaren was, voelde ik mij in mijn werk minder oud, meer schilder bedoel ik, dat is normaal.”
Met de tentoonstelling Pierre Alechinsky: Post CoBrA is voor het eerst sinds de jaren zestig weer een omvangrijk museaal overzicht van deze bijzondere kunstenaar in Nederland te zien. Met het tonen van dit overzicht werken vanaf 1958 tot 2015 gaat een lang gekoesterde wens van het Cobra Museum in vervulling.
Bij de tentoonstelling verschijnt de catalogus Pierre Alechinsky: Post CoBrA. De Franse kunsthistoricus Dominique Radrizzani gaat o.m. in op de randillustraties die vanaf halverwege de jaren zestig kenmerkend zijn voor het werk van Alechinksy. De kunstenaar zelf schrijft over zijn relatie met de Cobra-leden rond de periode van het ontstaan van de (Nederlandse en Franse editie, Silvana Editoriale Milaan)
Het werk van Alechinsky is vertegenwoordigd in belangrijke, internationale particuliere en museale collecties. Hij heeft solo-tentoonstellingen gehad in gerenommeerde musea waaronder het Centre Georges Pompidou in Parijs (1975 en 2004), het Guggenheim Museum in New York (1987) en de Koninklijke Musea voor de Schone Kunsten in Brussel (2007).