Cobra Museum voor Moderne Kunst is verheugd met deze aanwinst. De vermaarde ABN AMRO-kunstcollectie bevat een groot aantal prachtige werken van Cobra kunstenaars. Het museum ontvangt vier werken van Corneille in bruikleen, te weten Intérieur (la journée commence en musique…) (1950), Le soleil est monté sur son vélocipede (1950), Tauromachie (1951) en Hivernage (1956). Tegelijkertijd treedt ABN AMRO toe tot de Cobra Business Club.
Naast deze werken van Corneille heeft het museum al langere tijd prachtige werken van hoge kwaliteit in bruikleen van de ABN AMRO-kunstcollectie, zoals belangrijke werken van Karel Appel, Asger Jorn en Eugène Brands. Deze kunstwerken worden met grote regelmaat in de museumzalen getoond: op dit moment zijn La Sirene (1949) van Corneille en Le Regard (1950) van Karel Appel op zaal te zien in de presentatie Surrealisme en Cobra.
De 4 nieuwe aanwinsten zijn van 8 december tot en met 3 januari te zien. Rondom de feestdagen kan het publiek de 4 werken van Corneille bewonderen in het museum.
ABN AMRO is verheugd met deze bruikleen uitbreiding: “We onderhouden al een jarenlange goede bruikleenrelatie en het werd tijd om deze band aan te halen. Met deze bruikleen versterken we de collectie in Amstelveen en is het mogelijk om deze topwerken vaker aan het publiek te tonen in de prachtige zalen van het Cobra Museum”, aldus Ilona Roolvink, manager ABN AMRO Art & Heritage Foundation.
Ondernemend netwerk
De Cobra Business Club is een groep van gulle gevers die zich verbonden voelen met het museum, de Cobra-collectie of het Cobra gedachtegoed. Dit netwerk van bedrijven heeft zich voor langere tijd aan het museum verbonden. De leden zijn toonaangevende bedrijven uit de metropoolregio Amsterdam, waar ABN AMRO zich uiteraard thuis voelt. De Cobra Business Club heeft een onafhankelijk bestuur en zorgt samen met het Cobra Museum voor financiële impulsen voor de programmering.
“Steun van ondernemingen uit onze regio is van groot belang in deze uitdagende tijd. Het museum is al zijn leden zeer erkentelijk en is verheugd met deze uitbreiding van het ledenbestand. Leden van de Cobra Business Club tonen lef, creativiteit en ondernemerschap, net zoals wij dat doen in deze bijzondere periode en daarin vinden we elkaar. Geheel in de geest van Cobra!” , aldus Lillian Bóza, directeur.